Sunday 22 October 2017

Pengalaman Menjadi Trader Forex


Pengalaman dan Kisah nyata ku Menjadi Master Forex Trader Pengalaman dalam dunia investasi khususnya FOREX saya pelajari kira - kira pada bulan juni 2010. Awalnya memang coba-coba setelah baca - baca buku tentang FOREX di gramedia (cuma numpang baca parah deh). Kebetulan waktu ke gramedia saya bersama pacar (tão doce) ketika asyik membaca lagi serius pacar ku berkata Apa maz itu palsu alias penipuan tapi saya cuek bebek saja sampai - sampai dia bosan nungguin saya membaca hahaha. ). Memang sebelum saya mengerti dan mengenal dunia FOREX saya lebih dulu mengenal PTC-PTR-PTS dan sebagainya, karena katanya banyak orang yang sukses dengan bisnis itu (memang banyak yang sukses tapi saya kurang beruntung :() tanpa saya sadari ternyata untuk mendapatkan dollar di PTC - PTR-PTS dan sebagainya itu sangat lama dan sangat menguras tenaga dan emosi (kayak kuli saja hehehe) dan akhirnya saya tinggalkan. Setelah numpang baca di gramedia (obrigado gramediam) saya mencoba untuk membuka conta FOREX di MARKETIVA karena di marketiva kita akan mendapatkan bônus Sebesar 5 USD untuk trading (suka yang gratis neh :)) Berbekal panduan yang sekilas saya baca saya pun COMPRAR POSISI sembarangan alias membabi buta yang penting principal, karena saya pikir kalau tidak COMPRAR no pasti VENDER. Karena pilihan transaksi di forex cuma dua yaitu COMPRAR atau VENDER mudah bukan. Dengan prinsip seperti itu ternyata saya mengalami PERDA. (Untung gratis hehehe) Tapi saya tidak pernah patah semangat walaupun telah mengalami LOSE karena saya yakin INVESTASI FOREX bukan sekedar investasi biasa. Saya kumpulkan semua refrensi dari internet dan saya pelajari tentang forex lebih dalam lagi. Setelah mendapat ilmu yang sedikit aku pelajari, saya berniat untuk membuka conta baru lagi di marketiva agar Dapat bonus lagi 5 USD dan melakukan depósito sebesar 10 USD, tapi apa yang terjadi conta saya di banned karena mempunyai lebih dari satu account marketiva. Setelah menghubungi CS ternyata saya di maafkan dan conta saya bisa dibuka (parah :)). Setekah beres saya bergegas membeli modem PCHP inteligente (walaupun duitnya ngutang) kenapa saya berani berhutang ke teman saya. Karena saya ke PDan setelah belajar foreng dengan referensi yang aku dapatkan de internet dan berpikir akan cepat kembali modal. Semuanya lengkap PCHP modemModal 15 USD tinggal mainnya saya pikir. Setelah mulai bermain ternyata semua tidak sesuai rencana alias GATOT (gagal total) untuk mengakses TOOLS forex atau PLATAFORMA MARKETIVA dimana tempat kita bertransaksi dibutuhkan koneksi yang STABIL. Alhasil dengan sisa uang yang ada saya terpaksa bertransaksi di warnet lagi :( PC pun nganggur sampai berdebu. Lama bermain modal saya bertambah menjadi 19 USD dari 15 USD wah. Semangat rasanya tapi itu tidak bertahan lama. Ke esokan harinya saya mendapatkan transaksi - 11 USD Karena saya tidak menutup transaksi sewakutu transaksi di malam hari dan memang sengaja tidak saya tutup karena pada waktu itu saya mengalami - 2 USD. Saya pikir emaneman jadi saya biarkan. Karena saya kurang berpengalaman akhirnya saya tutup transaksi itu sampai - 11 USD. Setelah Kejadian itu permainan forex ku sudah tidak sehat, pedir posisi membabi buta ditambah HUTANG yang di tagih-tagih sama teman (paraaaah) dan saya mengalami kegagalan ke dua kalinya dengan beban hutang dan ditambah ORANG TUA ku selalu meMARAHI saya setiap hari karena saya TIDAK BEKERJA alias PENGANGGURAN dan lagi aku di OLOK - OLOK sama. (Sensor) seraya berkata ngapain kamu mainkerja di warnet karena belum tentu bisa di cairkan uang Nya (menyedihkan hiks. Hiks. ) Tapi saya tidak pernah meninggalkan shalat dan menghadapi OLOKan dengan senyuman emmmuach. (Tão doce) Berpikir benda berharga saya tinggal PCHPRp.50.000 (wah. Lengkap banget hahaha.) Pikiran mulai jernih dan tertuju pada HP inteligente ku yang grátis internet selama tiga bulan. Saya pikir cari TEMAN SEBANYAK - BANYAAAAKNYA. Dalam bidang foreng melalui FACEBOOKS. Wah. Ternyata banyak sekali, akhirnya saya pede amigo semua yang ada dari Grupo forex satu ke Grupo yang lainnya (ampek mau putus neh jari) Alhasil saya menemukan teman yang baaaaik hatinya namanya. (Panggil saja bunga wahahaha kayak berita pemerkosaan saja, asthaugfirullah) Dari ilmu teori - teori yang saya pelajari setelah mengalami kegagalan yang ke dua. Saya tanyakan semua inédita, com uma palavra e uma tela, diz uma peládara, tentando forex, e tem um tema para o baru ku menjawab semua pertanyaanku dan sekecil apapun pertanyaanku. Lama saling kenal di facebook sampai - sampai saya curhat kalau saya PERDER dan mempunyai HUTANG serta PENGANGGURAN (wah. Parah neh saya) Dengan kejadian yang aku alami akhirnya dia membantu saya danel merci ke pulau sebrang dengan uang Rp. 800,000 yang dia transferência ke rekeningku untuk mengunjunginya sekaligus BELAJAR dan BEKERJA karena kebetulan dia mempunyai nasabah investidor forex. Ná. Disanalah aku belajar tentang FOREX sampai saya menjadi bisa dan tau tentang arah mercado pergerakan dan sebagainya. Sábio 20 de junho de 2009 salam semua .. mesti ramai yg mengharapkan cerita yg hebat dlm tajuk ni. Sampai diletakkan bawah tajuk brainstorming. Maap bebanyak ler mengecewakan korang kalini. Nanti korang tau la ok. Cheers .. cerita ni tak detail sangat. Setakat perjalanan dan pengalaman. Sama macam korang jugak dan semua trader2 forex, pada awalnya aku tak tau apa2 pun pasal forex. Tak pernah ujud dlm kepala aku yg forex ni boleh comércio pakai internet. Boleh depo, boleh retirar. Sesuatu também é bom para ser verdade. Sebagai seorang yg berpendidikan rentah, semestinya la aku tolak mentah2 semua yg berunsur muito bom para ser verdade ni. Awal tahun 2006. sorang jiran aku bercerita tentang forex. Plataforma, marketiva dan northfinance. Semestinya aku berminat sebab aku dah dapat kenal seorang trader. Seorang yg bercerita atas pengalaman sendiri. Yg aku betul2 nak tau masa tu adalah depo dan retirar. Sebab topik tu yg menjadi penghalang aku dari mendekati forex ni. Masa tu aku belajar kenal dgn e-currency. E-gold adalah pilihan ramai pada masa tu. Tak lama lepas tu, minat dah timbul. Tapi pengalaman takde ilmu apatah lagi. Aku buat tawaran kat jiran tu. Aku nak kasi dia modal. Soma total rm16k. Dgn akad, perda dibenarkan adalah 6k. 10k jgn jejas. Setelah depersetujui, sebijik akaun di buka di northfinance. Descreva o método adalah e-gold. Tak payah cerita panjang, beberapa bulan pertama, dlm 4 ribu berjaya diwithdraw. Lepas tu akaun keras dan tak lama kemudian MC. Jiran aku tu cabut. Hilang sampai sekarang .. seiring dgn pembukaan akaun nothfinance tu, aku buka juga akaun demo utk aku main2. Akaun life tu aku cuma dpt tgk bila gi rumah jiran aku tu je. Bila akaun life tu MC, akaun demo aku dah double. Apa cerita. Dgn ilmu yg cetek a partir de uma demonstração para o modal aku utk terus bertrading forex. Registre-se aku dgn marketiva pada awal 2007. tonggang terbalek aku kat sana. Sempat la berkenalan dan berym dgn beberapa trader sana. Otai2 spt anuarinvestor, greathafiz, sirnoon, agnespudding, hanif, nasir, zuljaala. Byk lagi la. Otai2 ni memang dah ada sana hari pertama aku masuk chatroom. Tah tahun bila dorang começa a negociar aku pun tak tau. Agnespudding tu la yg memperkenalkan aku pada sistem strategy. Tq banget2 :). Walaupun aku tak ikut strategy dia. Estratégia de minda aku dah terbuka pada. Biasa la trader baru. Não conhecida por rugi silih berganti. Macam2 cara diguna. Segala indi amek. Segala ebook dibaca. Tapi masih sama. Lama kelamaan aku dah nampak camna nak perda de elak. Guna modal, de acordo com o comércio halus2. Tapi ada masalah lain. Kat mv takleh buka lebih dari 50pos termasuk ordem pendente. Chehh. Cam hampeh. Camni punya syarat punia. Kat tnc takde lak sebut. Aku mula kuarkan duit aku dari sana. Lagi sekali masalah datang. Nak retire a principal payah do bkn. Layanan macam aku ni pencuri. Setiap kali retira terpaksa menjalani sesi soalsiasat yg panjang. 2008 tiba2 muncul broker baru. Liteforex. Boleh depo pakai localbank. Saat yg paling aku tunggu. Semua dana dari mv aku pindahkan ke broker baru tu. Bahagia betul boleh guna local depo. Retire o túnis takde kena soalsiasat. Sampai 4 akaun aku bukak kat broker baru tu. Kusangka panas hingga kepetang, rupanya hujan ditgh hari. Bila ramai yg masuk lite, masalah mula datang. IB dah mula tak cukup tangan. Desligue a Dinamarca Mula Bertangguh. Akaun afiliado aku kena delete pun IB takleh buat apa. Lucro kena apagar palestras IB takleh buat apa (atau taknak buat apa2). Datang pulak instaforex tgh2 aku panas dgn lite. Masuk2 dgn iklan bergegar2. Aku mintak broker tu lantik local IB kat forum. Setakat iklan je gegar2, aku pun boleh. Memeranjatkan. Sekali 4 IB broker tu lantik. Otai yg lama aku kenal, anuarinvestor dan greathafiz jadi antara IB yg dilantik. Sepantas kilat aku register dgn broker baru tu. Depo sikit2 mana yg ada. Pindahkan dana akaun liteforex. Tnggal 1 je akaun yg aktif di liteforex. Puas hati aku. ele Ele. Kerjaya forex dah mula mengambil alih kerjaya lain. Tumpuan pada forex chatice dah lebih dari 60 dari lain2. Aku dah fulltimer forex dan kerjaya lain sebagai partime. Aku ni jenis yg tak komplen banyak. Layankan je la. Berapa dapat tu la makan. Mujur juga aku tak tinggalkan kerja lama utk jadi fulltimer. Bulan 8 2008 bencana datang. Crash do mercado. Tak pernah aku alami bencana ni. Akaun di liteforex mengecil. Akaun di insta ada 8 tinggal satu. 7 akaun MC. Secara mendadak usaha aku selama ni lenyap depan mata. Tahun berganti. 2009 menjelma. Trauma mercado crash masih belum reda. Modal dah mengecil, renda malhada de dari kerja lain pun semakin. Aku mula hilang punca. Dingding dingpan, gaung dibelakang. Aku tak mampu bertahan kalau market crash lagi. Aku tak nampak dari mana aku nak depo kalau akaun aku licin semua. Aku mula tercari2 cara utk bertahan kalau berlaku crash do mercado. Aku mesti dapatkan juga cara tu. Keluarga aku jadi taruhan. Cuma aku harapan menyara keluarga. Aku tak boleh gagal. Sepajang 2009 belum berlaku kegilaan. Cuma beberapa pair keluar dari range. Akaun dah betambah semula. Dapat balek 8 akaun walaupun 5 darinya akaun cilik. Semakin lama, perjalanan forex tak jadi semakin mudah. Dados sentiasa berubah. Tiada lagi pattern tetap utk diraih. Tiada lagi par2 jinak utk main tembak2 pip. Alang2 ganas, aku perpaling kepada emas. Akaun bertambah lagi. Hanya mengalaman yg menjadi guru. Kawan2 menjadi cabaran. Keluarga pembakar semangat. Comércio de ouro belum pernah terancam. Betul la orang kata. Pengalaman tu guru terbaik. Yg pahitnya, kosnya amat tinggi. ele. X3. Aku bersyukur merasa mercado crash tahun lepas. Lepas ni, kedatangannya akan kusambut inyaallah. Tekad ku bulat. Dinding kupanjat, gaung ku seberangi. Kerana aku, tak ada pilihan lagi. Buat semua. Forex adalah kerjaya. Sama seperti lainnya. Mungkin sedikit gramour. Tapi tak seindah mana. Postado no tradutor em tempo integral por munir hayon

No comments:

Post a Comment